Wednesday, October 27, 2010

Forskning

Et av de andre punktene som ble belyst i artikkelen var knyttet til forskning. Her kom det kritikk mot flere hold.

  • Undervisningspersonalet feildisponerer tiden sin. Deres egen forskning blir prioritert framfor undervisningsarbeidet.
  • Undervisningen henger ikke med nyere forskning.
  • Forskningen som blir utført mangler fotfeste i barnehagehverdagen.


Undervisningspersonalet feildisponerer tiden sin. Deres egen forskning blir prioritert framfor undervisningsarbeidet.

I løpet av min utdanning opplevde jeg kanskje to ganger at en lærer ikke var tilstede p.g.a. fravær knyttet til egen forskning. Jeg opplevde ikke det som problemmatisk. Dette var planlagt og vi fikk enten vikar eller andre oppgaver å jobbe med. Det jeg derimot vet lite om er hvor mye tid som ble brukt i forkant for å planlegge som egentlig skulle brukt på undervisning og studentene.

Undervisningen henger ikke med nyere forskning.

For meg ble dette veldig tydelig da noen av bøkene vi brukte var så utdaterte at flere av begrepene i boka måtte bli toalt oversett. Men, hvilket sammenligningsgrunnlag er det en førskolelærerstudent egentlig har? Hvordan kan studenten vite at det som blir undervist er utdatert eller at det nettopp har kommet ut en gjennombrytende artikkel om temaet? Her er det utdanningsinstitusjonen som må ta ansvar og følge opp. De må følge opp at pensumlisten reflekterer oppdatert og aktuell forskning.

Forskningen som blir utført mangler fotfeste i barnehagehverdagen.

Her mener jeg ansvaret ligger på flere hold. I 2004, satt jeg å leste i Barnehagefolk. Der var det en helsideig annonse for en internasjonal konferanse som skulle avholdes i Oslo. Rettere sakt ved Høgskolen i Oslo. The 12th Conference of Reconceptualizing Early Childhood Research, Theory, and Practice. Jeg ble skikkelig spent. Dette her ville jeg være med på. Jeg gikk selv i mitt første år på Høgskolen i Oslo og var brennende engasjert i alt som hadde å gjøre med mitt framtidige yrke. Men det viste seg å ikke bli så lett. En skulle tro at når en internasjonal konferanse skulle komme til Oslo så ville det henge plakater og at de fleste lærerne ved førskolelærerutdanningen skulle være oppdatert. Men her tok jeg feil. Det var nesten ingen av lærerne som viste hva jeg snakket om. Jeg snakket med en venninne av meg som var styrer og hun hadde ikke lest barnehage folk på lenge så hun viste ikke hva jeg prata om og hun viste lite interesse for å delta. Hun hadde sikkert sinne grunner og måtte nok prioritere så kan skjønne hun ikke hadde fått dette med seg. Allikevel overasket det meg. 

Etter litt etterforskningsarbeid fikk jeg betalt kursavgiften og jeg ble offisielt en deltaker.

Denne konferansen var noe av det mest revolusjonerende jeg noen gang har vært med på. Det var flere foredrag som gikk simultant så mann måtte selv prioritere hvilken man ville delta på. WOW, det var så utrolig mye spennende å velge mellom. Ta en titt på programmet som er vedlagt. Her kom jeg i kontakt med engasjerte lærere fra Høgskolen som jeg ikke kjente til og andre fantastiske personer som jobbet aktivt med forskning knyttet til ”undervisning” av barn i barnehagealder. Den gnisten som ble tent i løpet av denne konferansen var det som ga meg den ekstra motivasjonen til å holde ut med førskolelærer utdanningen.

Så hva var negativ, hva savnet jeg? Barnehagefolk. Med utgangspunkt i deltakerlista, var det ikke en enste styrer eller pedagogisk leder som deltok på denne konferansen. Jeg var den eneste studenten fra høgskolen som ikke var knytta til et masterstudie. Barnehagefolk er et landsdekkende fagblad. Hvor var barnehagefolka? Konferansen var åpen, alle kunne sende inn en ”søknad” om å bidra under konferansen. Dette her ville jo vært en helt fantastisk mulighet for en pedagogisk leder å synliggjøre sin arbeidsmåte overfor en internasjonal gruppe. Tenk å få tilbakemelding fra en så fantastisk gruppe? Men ingen benyttet seg av muligheten.

Så neste gang vi sitter på pauserommet og ser en artikkel om hvordan vi som førskolelærer skal jobbe som ikke henger på greip, kanskje vi skal spørre oss. Hva gjør jeg for å bidra til å synliggjøre min jobb i barnehagen?


No comments:

Post a Comment